Volume pwrb | |
Attributes: Runtime | Development | System | Template | Detail C Binding: Struct | Class  ClassTree | INDEX NO INDEX |
Class DataArithm![]() |
||
---|---|---|
Version | 1.0 | |
Modified | 15-JAN-2025 13:23:35.00 |
DataArithm objektet gör det möjligt att komma åt innehållet i dataobjekt, analoga och digital signaler och parametrar i c-kod.
Objektet innehåller -fyra dataingångar. -sex digitala ingångar. -sex analoga ingångar. -fyra datautgångar. -sex digitala utgångar. -sex analoga utgångar. Funktionen för digitala och analoga signaler är i densamma som för CArithm, men DataArithm kan dessutom hantera dataobjekts referenser. Ett dataobjekt kan kopplas till en dataingång (antingen från en GetData eller från ett NMpsCell objekt). I koden hanteras den som en c-struct.
Digitala och analoga in och utgångar hanteras på samma sätt som i ett CArithm objekt. Man kan ge ett aliasnamn till en in- eller utgång mha 'aliasdef' (för dataingångar invändes 'classdef').Exempel
aliasdef d1 StartaMotor, od1 StoppaMotor; aliasdef A1 Temperatur; if ( Temperatur > 200) StoppaMotor = 1;
En Dataingång som används i koden måste klass definieras med en classdef sats. Classdef satsen innehåller ordet classdef, dataingång och klassen på det dataobjekt som ska hanteras. Man kan även ge ett aliasnamn i classdef deklarationen.Exempel
classdef Da1 plate; classdef Da2 plate FrämstaPlåt; classdef Da3 vdata Värningsdata, Da4 data SistaPlåt; Dataingångarna hanteras som en pekare på angiven klass. Antag att klassen data innehåller attributet Width. Attributet i dataobjektet refereras då med Da1->Width.Exempel
if ( d1) Da1->Width = 55.; else Da1->Width = 66.; if ( FrämstaPlåt->Temperatur > SistaPlåt->Temperatur) od1 = 1; Om dataingången är kopplad till ett NMpsCell objekt är datapekaren noll om refererad plats i cellen inte innehåller något dataobjekt. I detta fall måste man först testa om pekaren är noll innan den används. Plcprogrammet kommer annars att drabbas av access violation...Exempel
if ( Da1 != 0) { if ( d1) Da1->Width = 55. else Da1->Width = 66. } Om dataingången är kopplad till ett cellobjekt kan man komma åt informationen om fram och bakkant genom Da1Front, Da1Back, Da2Front, ...
En datautgång kan tilldelas värdet av en dataingångExempel
if ( d1) ODa1 = Da1; else ODa1 = Da2;
RtBody attributes pwr_sClass_dataarithm | |||
---|---|---|---|
Pointer to Void | DataIn1 | Da1 | Data object referens input Da1. |
Pointer to Void | DataIn2 | Da2 | Data object referens input Da2. |
Pointer to Void | DataIn3 | Da3 | Data object referens input Da3. |
Pointer to Void | DataIn4 | Da4 | Data object referens input Da4. |
Float32 | AIn1 | A1 | Analog ingång. Ingången refereras A1 i c-koden. |
Float32 | AIn2 | A2 | Analog ingång. Ingången refereras A2 i c-koden. |
Float32 | AIn3 | A3 | Analog ingång. Ingången refereras A3 i c-koden. |
Float32 | AIn4 | A4 | Analog ingång. Ingången refereras A4 i c-koden. |
Float32 | AIn5 | A5 | Analog ingång. Ingången refereras A5 i c-koden. |
Float32 | AIn6 | A6 | Analog ingång. Ingången refereras A6 i c-koden. |
Boolean | DIn1 | d1 | Digital ingång. Ingången refereras d1 i c-koden. |
Boolean | DIn2 | d2 | Digital ingång. Ingången refereras d2 i c-koden. |
Boolean | DIn3 | d3 | Digital ingång. Ingången refereras d3 i c-koden. |
Boolean | DIn4 | d4 | Digital ingång. Ingången refereras d4 i c-koden. |
Boolean | DIn5 | d5 | Digital ingång. Ingången refereras d5 i c-koden. |
Boolean | DIn6 | d6 | Digital ingång. Ingången refereras d6 i c-koden. |
Int32 | IIn1 | I1 | Integer input I1. |
Int32 | IIn2 | I2 | Integer input I2. |
Int32 | IIn3 | I3 | Integer input I3. |
Int32 | IIn4 | I4 | Integer input I4. |
Int32 | IIn5 | I5 | Integer input I5. |
Int32 | IIn6 | I6 | Integer input I6. |
DataRef | OutData1 | ODa1 | Datautgång. Utgången refereras ODa1 i c-koden, och kan tilldelas värdet av en dataingång. |
DataRef | OutData2 | ODa2 | Datautgång. Utgången refereras ODa2 i c-koden, och kan tilldelas värdet av en dataingång. |
DataRef | OutData3 | ODa3 | Datautgång. Utgången refereras ODa3 i c-koden, och kan tilldelas värdet av en dataingång. |
DataRef | OutData4 | ODa4 | Datautgång. Utgången refereras ODa4 i c-koden, och kan tilldelas värdet av en dataingång. |
Float32 | OutA1 | OA1 | Analog utgång. Refereras OA1 i koden. |
Float32 | OutA2 | OA2 | Analog utgång. Refereras OA2 i koden. |
Float32 | OutA3 | OA3 | Analog utgång. Refereras OA3 i koden. |
Float32 | OutA4 | OA4 | Analog utgång. Refereras OA4 i koden. |
Float32 | OutA5 | OA5 | Analog utgång. Refereras OA5 i koden. |
Float32 | OutA6 | OA6 | Analog utgång. Refereras OA6 i koden. |
Boolean | OutD1 | od1 | Digital utgång. Refereras od1 i koden. |
Boolean | OutD2 | od2 | Digital utgång. Refereras od2 i koden. |
Boolean | OutD3 | od3 | Digital utgång. Refereras od3 i koden. |
Boolean | OutD4 | od4 | Digital utgång. Refereras od4 i koden. |
Boolean | OutD5 | od5 | Digital utgång. Refereras od5 i koden. |
Boolean | OutD6 | od6 | Digital utgång. Refereras od6 i koden. |
Int32 | OutI1 | OI1 | Integer output OI1. |
Int32 | OutI2 | OI2 | Integer output OI2. |
Int32 | OutI3 | OI3 | Integer output OI3. |
Int32 | OutI4 | OI4 | Integer output OI4. |
Int32 | OutI5 | OI5 | Integer output OI5. |
Int32 | OutI6 | OI6 | Integer output OI6. |
GraphPlcNode | |
---|---|
object_type | 224 |
parameters[0] | 22 |
parameters[1] | 0 |
parameters[2] | 22 |
parameters[3] | 0 |
subwindows | 0 |
graphmethod | 14 |
graphindex | 0 |
default_mask[0] | 1 |
default_mask[1] | 1 |
segname_annotation | 3 |
devbody_annotation | 1 |
compmethod | 42 |
compindex | 0 |
tracemethod | 0 |
traceindex | 0 |
executeordermethod | 2 |
objname | DataA |
graphname | DataA |
debugpar |
DevBody attributes | |||
---|---|---|---|
PlcNode | PlcNode | ||
Text1024 | Code | code | C-kod. |
DataIn1 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Pointer to Void | |
Flags | POINTER | |
GraphName | Da1 | |
Kropp | RtBody |
Data object referens input. The input is connected to a data output (for example from a GetData). The class of the input is declared with a classdef statement and the input is referred to as Da1 in the code. It can also be referred to with an alias name supplied in the classdef statement.
DataIn2 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Pointer to Void | |
Flags | POINTER | |
GraphName | Da2 | |
Kropp | RtBody |
Data object referens input. Da2 or the aliasname is used to refer to the input in the code.
DataIn3 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Pointer to Void | |
Flags | POINTER | |
GraphName | Da3 | |
Kropp | RtBody |
Data object referens input. Da3 or the aliasname is used to refer to the input in the code.
DataIn4 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Pointer to Void | |
Flags | POINTER | |
GraphName | Da4 | |
Kropp | RtBody |
Data object referens input. Da4 or the aliasname is used to refer to the input in the code.
AIn1 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Float32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | A1 | |
Kropp | RtBody |
Analog ingång. Ingången refereras A1 i c-koden.
AIn2 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Float32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | A2 | |
Kropp | RtBody |
Analog ingång. Ingången refereras A2 i c-koden.
AIn3 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Float32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | A3 | |
Kropp | RtBody |
Analog ingång. Ingången refereras A3 i c-koden.
AIn4 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Float32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | A4 | |
Kropp | RtBody |
Analog ingång. Ingången refereras A4 i c-koden.
AIn5 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Float32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | A5 | |
Kropp | RtBody |
Analog ingång. Ingången refereras A5 i c-koden.
AIn6 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Float32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | A6 | |
Kropp | RtBody |
Analog ingång. Ingången refereras A6 i c-koden.
DIn1 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Boolean | |
Flags | REDUTRANSFER | NOINVERT | |
GraphName | d1 | |
Kropp | RtBody |
Digital ingång. Ingången refereras d1 i c-koden.
DIn2 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Boolean | |
Flags | REDUTRANSFER | NOINVERT | |
GraphName | d2 | |
Kropp | RtBody |
Digital ingång. Ingången refereras d2 i c-koden.
DIn3 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Boolean | |
Flags | REDUTRANSFER | NOINVERT | |
GraphName | d3 | |
Kropp | RtBody |
Digital ingång. Ingången refereras d3 i c-koden.
DIn4 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Boolean | |
Flags | REDUTRANSFER | NOINVERT | |
GraphName | d4 | |
Kropp | RtBody |
Digital ingång. Ingången refereras d4 i c-koden.
DIn5 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Boolean | |
Flags | REDUTRANSFER | NOINVERT | |
GraphName | d5 | |
Kropp | RtBody |
Digital ingång. Ingången refereras d5 i c-koden.
DIn6 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Boolean | |
Flags | REDUTRANSFER | NOINVERT | |
GraphName | d6 | |
Kropp | RtBody |
Digital ingång. Ingången refereras d6 i c-koden.
IIn1 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Int32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | I1 | |
Kropp | RtBody |
Integer input. I1 or the aliasname is used to refer to the input in the code.
IIn2 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Int32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | I2 | |
Kropp | RtBody |
Integer input. I2 or the aliasname is used to refer to the input in the code.
IIn3 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Int32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | I3 | |
Kropp | RtBody |
Integer input. I3 or the aliasname is used to refer to the input in the code.
IIn4 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Int32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | I4 | |
Kropp | RtBody |
Integer input. I4 or the aliasname is used to refer to the input in the code.
IIn5 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Int32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | I5 | |
Kropp | RtBody |
Integer input. I5 or the aliasname is used to refer to the input in the code.
IIn6 Input | ||
---|---|---|
Klass | Input | |
Typ | Int32 | |
Flags | REDUTRANSFER | |
GraphName | I6 | |
Kropp | RtBody |
Integer input. I6 or the aliasname is used to refer to the input in the code.
OutData1 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | DataRef | |
Flags | STATE | NOEDIT | |
GraphName | ODa1 | |
Kropp | RtBody |
Datautgång. Utgången refereras ODa1 i c-koden, och kan tilldelas värdet av en dataingång.
OutData2 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | DataRef | |
Flags | STATE | NOEDIT | |
GraphName | ODa2 | |
Kropp | RtBody |
Datautgång. Utgången refereras ODa2 i c-koden, och kan tilldelas värdet av en dataingång.
OutData3 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | DataRef | |
Flags | STATE | NOEDIT | |
GraphName | ODa3 | |
Kropp | RtBody |
Datautgång. Utgången refereras ODa3 i c-koden, och kan tilldelas värdet av en dataingång.
OutData4 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | DataRef | |
Flags | STATE | NOEDIT | |
GraphName | ODa4 | |
Kropp | RtBody |
Datautgång. Utgången refereras ODa4 i c-koden, och kan tilldelas värdet av en dataingång.
OutA1 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Float32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OA1 | |
Kropp | RtBody |
Analog utgång. Refereras OA1 i koden.
OutA2 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Float32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OA2 | |
Kropp | RtBody |
Analog utgång. Refereras OA2 i koden.
OutA3 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Float32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OA3 | |
Kropp | RtBody |
Analog utgång. Refereras OA3 i koden.
OutA4 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Float32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OA4 | |
Kropp | RtBody |
Analog utgång. Refereras OA4 i koden.
OutA5 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Float32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OA5 | |
Kropp | RtBody |
Analog utgång. Refereras OA5 i koden.
OutA6 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Float32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OA6 | |
Kropp | RtBody |
Analog utgång. Refereras OA6 i koden.
OutD1 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Boolean | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | od1 | |
Kropp | RtBody |
Digital utgång. Refereras od1 i koden.
OutD2 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Boolean | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | od2 | |
Kropp | RtBody |
Digital utgång. Refereras od2 i koden.
OutD3 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Boolean | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | od3 | |
Kropp | RtBody |
Digital utgång. Refereras od3 i koden.
OutD4 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Boolean | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | od4 | |
Kropp | RtBody |
Digital utgång. Refereras od4 i koden.
OutD5 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Boolean | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | od5 | |
Kropp | RtBody |
Digital utgång. Refereras od5 i koden.
OutD6 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Boolean | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | od6 | |
Kropp | RtBody |
Digital utgång. Refereras od6 i koden.
OutI1 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Int32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OI1 | |
Kropp | RtBody |
Integer output. OI1 is used to refer to the output in the code.
OutI2 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Int32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OI2 | |
Kropp | RtBody |
Integer output. OI2 is used to refer to the output in the code.
OutI3 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Int32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OI3 | |
Kropp | RtBody |
Integer output. OI3 is used to refer to the output in the code.
OutI4 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Int32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OI4 | |
Kropp | RtBody |
Integer output. OI4 is used to refer to the output in the code.
OutI5 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Int32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OI5 | |
Kropp | RtBody |
Integer output. OI5 is used to refer to the output in the code.
OutI6 Output | ||
---|---|---|
Klass | Output | |
Typ | Int32 | |
Flags | STATE | NOEDIT | REDUTRANSFER | |
GraphName | OI6 | |
Kropp | RtBody |
Integer output. OI6 is used to refer to the output in the code.
PlcNode Buffer | ||
---|---|---|
Klass | Buffer | |
Typ | PlcNode | |
Flags | INVISIBLE | |
Kropp | DevBody |
Code Intern | ||
---|---|---|
Klass | Intern | |
Typ | Text1024 | |
Flags | ||
GraphName | code | |
Kropp | DevBody |
C-kod.