Spjäll (digitalstyrd)
BaseMDamper objektet hanteras en digital utgång för öppna/stäng och två digitala ingångar
för spjällets gränslägen samt Auto/Man/lokal mod. Alla ingångar går att konfigurera
(välja bort).
Objektsymbol
Grafiska symbolen för detta objekt är BaseComponent/MDamper

Dynamik:
- Originalfärgen när spjället är öppen om gränsläge finns, annars när den öppnar.
- Vit färg när spjället är stängd om gränslägen finns, annars när den inte öppnar.
- Grå färg när spjället inte är stängd eller öppen om gränslägen finns (mitt i mellan).
- Gul färg när det är varning (bl.a lokalt läge).
- Röd blinkande färg när det är fel.
Aktuell mod visas med bokstäver:
M Manuell mod (om inte lokal!)
L Lokal mod
Ingen bokstavsindikering betyder att objektet är i automatik mod (externt styrd).
Objektets metoder (menyval) öppnas med höger musknapp.
Objektsbild

Mod
Dom olika moder Auto/Manuell/lokal som kan förekomma hanteras utav mod objektet
CompModeDM, Se detta objekt för mer info om hur man konfiguerar moder.
Övervakning och felhantering
BaseMDamper har flera övervakningar som genererar larm när man använder gränslägen:
-Gränslägesfel Övervakning att gränslägen beter sig riktigt i förhållande till styrorder.
Övervakning tidfel (timeout) när gränslägen används ställs in i tidsattributet SwitchAlarmDelay.
Detta fel påverkar INTE mod.
OBS! När man styr ventilens Auto/man mod externt eller lokalt är det viktigt att "återkoppla"
till sitt program (återställa order), dvs man bör ta ner styrorder på funktionsobjektets
ingångar vid fel för att förhindra oönskade rörelser i maskin.
Konfigurering
BaseMDamper objektet hanterar 4 olika alternativ beroende på ventilens utformning, se
superklass BaseMValve för mer info.
Signaler
Objektet innehåller signaler som ska kopplas till I/O kanaler, se superklass BaseCValve
för mer info.
Plc kod
För PLC programmering används funktionsobjektet BaseMValveFo.

Skapa ett funktionsobjekt i PLC editorn och koppla till objektet i planthierarkin.
Simulering
För simulering använder man funktionsobjektet BaseMValveSim.
Se även
Template Object |
Super.SwitchAlarmDelay |
3.000000e+00 |
Super.SwitchAlarm.DetectOn |
1 |
Super.SwitchAlarm.DetectText |
Switch error |
Super.SwitchAlarm.EventType |
64 |
Super.SwitchAlarm.EventPriority |
67 |
Super.SwitchAlarm.EventFlags |
7 |
Super.SwitchAlarm.MoreText |
|
Super.SwitchAlarm.Attribute |
BaseComponent:Class-BaseMDamper-Template |
Super.SwitchAlarm.CtrlPosition |
1 |
Super.SwitchAlarm.LockAttribute |
1 |