Introduktion


Objektöversikt


Proview innehåller ett stort antal olika klasser. Länkarna nedan gör ett försök att ge en
översikt över klasserna. Notera att alla klasser inte finns med i översikten.

Project Configuration                       Classes used in the directory volume to configure a project
Plant Configuration                       Classes used to configure the plant in the Plant Hierarchy
Node Configuration                       Classes used to configure the hardware and servers in the Node Hierarchy
Plc Programming                         Function objects used to program the plc
Class Definition                        Classes used in the class editor to define classes

Introduktion av objekt och klasser

Klasser

Varje objektklass representerar en bestämd funktion eller metod. En objekt klass han uppträda på
ett sätt i utvecklingsmiljön, t.ex. i form av en symbol med vissa attribut, och på ett annat sätt
i målmiljön. Generellt består en klass av data och kod. Exekverbar kod existerar endast i målmiljön.

Data för klassen är uppdelad i huvud och kropp. Objekts-huvudet, som har samma utseende i alla
objektsklasser, finns beskriven i Designer's Guide.
Objektklassens attribut, som används för att beskriva enskilda instansers aktuella tillstånd,
finns i objektkroppen. Det är inte säkert att hela kroppen lagras i rtdb.
Beskrivningen av en objektklass inleds med klassens namn följt av en kort beskrivning av
funktionen. Därefter kommer klassens grafiska representation och objektkroppens attribut.

Grafiskt utseende
Beskrivning av objektklasser med grafisk representation inleds med objekt klassens symbol sådan
den ter sig då samtliga in- och utgångar visas. In- och utgångar visas endast om de är markerade
"Used". Vill användaren i den enskilda instansens symbol dölja icke använda in-/utgångar används
Object Editor för att manipulera instansens "Used"-markeringar för aktuella attribut. Ingångar som
lämnas öppna resulterar i varningar vid kompilering av PLC program, för övrigt är det ingen
skillnad i funktion jämfört med ingångar markerade som icke använda.

Objektklasser med grafisk representation har (med undantag för Grafcet-objekt m fl) det allmänna
utseendet:


Objektklassens namn framgår av symbolens huvud. Ingångar finns samlade på symbolens vänstra sida;
utgångarna på den högra. In- och utgångar avsedda för logiska signaler betecknas med små bokstäver
och analoga (=kontinuerliga) signaler med stora.

Till ingångar ansluts insignaler av motsvarande typ. Analoga signaler till analoga ingångar och
logiska signaler till logiska ingångar.

Då ett objekt erfordrar ett ingångsvärde som inte är en signal läggs värdet lämpligen i ett Av-
eller Dv-objekt som knyts till ingången med hjälp av en GetAv eller GetDv. Detta värde kan sedan
hanteras med med hjälp av objekts-bilden för Av- resp. Dv-objekt.

Har insignal knutits till ingång läses vid exekvering nytt signalvärde in och lagras normalt i
instansen. Det finns dock objektklasser där inläst signalvärde används utan föregående lagring.
Så är fallet för And-, Or-, Xor-, Timer-, Wait-, Waith-, Pulse-, SR-vippor, ASup-, DSup- m. fl.
objektklasser. Dessa objektklasser kan därför inte använda öppna ingångar. Lämnas en sådan ingång
öppen resulterar PLC Editorns SYNTAX-kontroll resp COMPILE-funktion i varning.

Ska en insignals värde läsas explicit är principen att aldrig hämta värdet från ingången utan att
läsa från motsvarande utgång, dvs den utgång som ingången är kopplad till. Flaggorna, InRtdb
respektive NoRtdb , se tabell See Input Attribute Flags, visar om en insignal lagras i rtdb eller
ej.

Öppna ingångar får som standard signalvärde (default värde) enligt objekt klassens typobjekt. I
objektbeskrivningen anges defaultvärde för de flesta attributen.
För vissa attribut gäller att värdet kan ändras med Objekts Editorn både i utvecklings- och
målmiljön medan andra attribut bara kan ändras i utvecklingsmiljön.

Överst i symbolen står klassens namn och underst återfinns objektets sista namnled; standardmässigt
slutar denna med en siffra.
En tjock vertikal linje indikerar att ett underliggande 'sub-window' knutits till objektet.


Attribut


Objektkroppens attribut beskrivs av

- namn              Specifierar attributets namn.
- typ               Specificerar attributets datatyp.
- klass             Specificerar attributets klass.
- flags             Bitmask för attributegenskaper.
Attribut klass
$Attribute          Ordinärt attribut
$Intern             Ingångsattribut i klass för plc funktionsobjekt
$Intern             Internt attribut i klass för plc funktionsobjekt
$Output             Ugångsattribut i klass för plc funktionsobjekt
Attribut type
Type anger den förväntade datatypen på den storhet som ska knytas till attributet.

Nedan finns en lista över vanliga datatyper.

Note! Attributes of the type pwr_tFloat32 are precise to 7 digits. It is worth to remember this,
especially in the use of objects as Timint, Sum etc. where the output can be very large numbers

Data Types
Boolean             Boolean type with value true or false
Float32             Float type, 32-bit. Standad for analog values
Float64             Float type, 64-bit
Int64               Signed integer type, 64-bit
Int32               Signed integer type, 32-bit
Int16               Signed integer type, 16-bit
Int8               Signed integer type, 8-bit
UInt64              Unsigned integer type, 64-bit
UInt32              Unsigned integer type, 32-bit
UInt16              Unsigned integer type, 16-bit
UInt8              Unsigned integer type, 8-bit
Char                Character type
String8             String type, 7 characters
String16            String type, 15 characters
String32            String type, 31 characters
String40            String type, 39 characters
String80            String type, 79 characters
String132           String type, 131 characters
Text1024            Text type, 1023 characters
URL                 URL type, 159 characters
Time                Absolute time
DeltaTime           Delta time
Enum                Enumeration value
Mask                Bitmask
Status              Status type
NetStatus           Network status type
Objid               Object identity
AttrRef             Attribute reference
VolumeId            Volume identity
ClassId             Class identity
Attribute Flags
Flags är en bitmask som innehåller följande bitar

Pointer             Attribute is a pointer.
Array             Attribute is an array.
Backup             Not yet implemented.
CastAttr            Attribute can be casted.
State             Value is only valid in runtime environment.
Const             Contant value.
RtVirtual           Attribute is not valid in runtime.
DevBodyRef          DevBody contains a corresponding attribute.
Dynamic             Not yet implemented.
ObjidSelf           The attribute contains the objects owh objid.
NoEdit             The value can not be changed in the configurator.
Invisible           The attribute is invisible in the navigator.
RefDirect           Not yet implemented.
NoInvert            Function object input pin can not be inverted.
NoRemove            Input or output pin can not be removed.
RtdbRef            Not yet implemented.
Private            Private pointer.
Class            The attribute is an attribute object, i.e. it is defined by a class.
SuperClass          The attribute defines a superclass.
Buffer            The attribute is a buffer attribute.
NoWbl            The value of the attribute is not stored in wb_load files.
AlwaysWbl           The value of the attribute is always stored in wb_load files.
DisableAttr         The attribute can be disabled.
RtHide           The attribute is hidden in runtime.